Op een avond zag koning David vanaf zijn dakterras een badende vrouw, Bathseba, en werd getroffen door haar schoonheid. Hij ontdekte dat ze getrouwd was met Uria, een van zijn loyale soldaten, maar liet haar toch naar zijn paleis halen en sliep met haar. Toen bleek dat Bathseba zwanger was, probeerde David zijn misstap te verbergen. Hij liet Uria terugroepen van het slagveld, hopend dat deze naar huis zou gaan en zo de zwangerschap als zijn eigen zou beschouwen. Maar uit solidariteit met zijn medesoldaten weigerde Uria naar huis te gaan.

David besloot daarop een drastische stap te zetten. Hij gaf bevel om Uria naar het zwaarste deel van de strijd te sturen, waar hij omkwam. Na Uria’s dood trouwde David met Bathseba. Maar zijn zonde bleef niet onopgemerkt. De profeet Nathan confronteerde David door hem een parabel te vertellen over een rijke man die het enige lam van een arme man stal. Toen Nathan onthulde dat David zelf die rijke man was, werd David diep geraakt door schuld en toonde oprecht berouw.

Hoewel God hem vergaf, bleven de gevolgen groot. Het kind dat Bathseba van David droeg, stierf kort na de geboorte. Later kregen ze een tweede zoon, Salomo, die zou uitgroeien tot een wijze en machtige koning. Het verhaal van David en Bathseba is een tijdloze les over machtsmisbruik, schuld, en de kracht van berouw en vergiffenis.

De interpretatie van Koning David

Pieter Van Eenoge ging met dit Bijbelverhaal aan de slag. “Ik wilde met deze prent het verhaal van koning David en Bathseba uit de Bijbel een hedendaagse relevantie geven. David beeld ik af als een roofdier, een machtige figuur die zich gedraagt als een luipaard, sluipend vanuit zijn paleis naar de badende Bathseba. Het idee van macht die wordt misbruikt, blijft iets van alle tijden. De nachtelijke setting en de onderkoelde kleuren versterken de sinistere sfeer van dit tafereel, waarin begeerte en machtswellust de boventoon voeren.

Wat me intrigeert aan dit verhaal is hoe het zich moeiteloos naar onze tijd laat vertalen. Machtige mannen die nooit genoeg lijken te hebben en voortdurend meer naar zich toetrekken – het is een fenomeen dat we overal om ons heen zien. Het roept de vraag op: wie durft zulke figuren te confronteren? Is er nog ruimte voor een ‘profeet’ die hun hebzucht en wanpraktijken aankaart? Of zijn we inmiddels zo ver dat we deze leiders zélf de status van een profeet hebben gegeven?

Deze prent is mijn manier om die spanning te verbeelden: de onverzadigbare drang naar macht en de hypocrisie die daarmee gepaard gaat.”

Wie is Pieter Van Eenoge?

Pieter Van Eenoge (1976) studeerde grafische vormgeving en illustratie aan het Hoger Sint-Lucas Instituut in Gent (nu LUCA). Hij werkt als fulltime freelance illustrator voor kranten, tijdschriften, uitgeverijen en allerhande bedrijven in binnen- en buitenland. Met een stijl die hij omschrijft als ‘introvert expressionisme’ vertaalt Van Eenoge complexe thema’s naar leesbare beelden, en omgekeerd.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.