Chantal Pollier
Steen is niet immobiel, stil of dood, maar constant in beweging, alleen zijn de bewegingen zo traag dat ze voorbij ons begrip van tijd glippen. Elk stuk steen heeft een eigen verhaal, een geschiedenis die heel ver terug gaat. Voor hij een altaar werd, bestond deze steen bijvoorbeeld al 400 miljoen jaren. Ongelooflijk toch. Getuige hiervan zijn de geuren en de gefossiliseerde schelpen uit een ver verleden. Van die geschiedenis word ik stil en nederig.
Tot voor kort was deze steen een altaar en sacraal. Per toeval kwam het naar mij en belandde in verschillende onderdelen in mijn atelier. Het bevatte ook een relikwie. Dat is er uitgehaald en de steen werd ontheiligd. Vanaf dan begon mijn engagement om de steen een nieuwe bestemming te geven.
Het werken met een bas-reliëf geeft iets vloeibaars aan de steen. De techniek bewaart de oorspronkelijke vorm van het blad. De randen blijven onbewerkt; de kruisjes op het altaar behouden. Zo handhaaf ik de verbinding met het verleden.
Het blad uit blauwe hardsteen bevat een verzonken figuur. De betekenis van de figuur kan je op verschillende manieren interpreteren. Ik wil vooral een gevoel van stilte opwekken, net voor een belangrijke transformatie zal plaatsvinden. Het werk is nog niet voltooid, het is in beweging.
Met de dragende, zwarte marmeren pijlers van het altaar maakte ik een installatie van 4 blokken met kraters erin, getiteld ‘Healing, diorama of a lost world’. Het staat symbool voor de verwoestingen tijdens WOI in het West-Vlaamse landschap. Ik baseerde me op luchtfoto’s uit die tijd. Het werk is een kritische reflectie op de complexe hedendaagse maatschappij.
Wie is Chantal Pollier?
Chantal is gefascineerd door schoonheid en vergankelijkheid. Ze werkt graag met steen, maar is evengoed bezig met fotografie en performance. In haar onderzoek naar verval zoekt Chantal de samenwerking op met wetenschappers en maakte ze al beeldhouwwerken gebaseerd op de structuur van huid en organen. Haar werk wordt vaak omschreven als ‘unheimlich’, beklemmend of onbehaaglijk.