Springen. In het openluchtzwembad waar ik als kind kwam, stond er een springplank van 5 meter hoog. Als ik de trapjes opklom en op grote hoogte klaar stond om te springen, verstilde alles rondom mij. Op zo’n moment dreigde de angst mijn gedachten over te nemen, geluid rondom mij werd ruis. Ik stond voor een doel en wilde ergens voor gaan. Als ik de sprong waag, overwin ik die angst. Als mijn tenen het koude water raken en ik vervolgens met een smak in het water door elkaar wordt geschud, word ik teruggeslagen in de realiteit. Door verstilling toe te laten en mijn angst te overwinnen, kan ik nieuwe doelen bereiken. Doelen die onmogelijk lijken wanneer ik mezelf toelaat vast te lopen in mijn gedachten.
Lezen. Boeken kunnen op een ongelooflijke manier voor verbinding zorgen. Ik word geprikkeld door een verhaal en wil dat delen met de mensen rondom mij. Ik ben in gedachten verzonken, kom in een nieuwe wereld terecht. Ik word meegezogen in het verhaal, waardoor ik de woorden beleef. Ik word gevormd door wat ik lees of zie in een boek. Niets zo mooi als verschillende generaties die geboeid worden door eenzelfde verhaal, (groot)ouders die voorlezen aan hun (klein)kinderen. Lezen is een prachtig bindmiddel dat mensen samenbrengt.
Drijven. ‘Ophelia’ is gebaseerd op het gelijknamige personage uit ‘Hamlet’ van Shakespeare. Wanneer ik roerloos onder water lig, is er verstilling van het moment. Ik laat me drijven en word letterlijk afgesloten van geluid en ruis. Als ik daar gewichtloos hang, ben ik alleen met mijn gedachten; verplicht om naar mezelf te luisteren. Seconden kunnen ellenlang duren. En toch kunnen zulke momenten voor rust en verbinding met mezelf zorgen.
Wie is Alain Verster?
Alain Verster (1984) heeft zich een techniek eigen gemaakt waarbij hij afbeeldingen met crêpe tape kopieert en ze vervolgens met potlood en acrylverf bewerkt. De tactiele en verweerde afdruk waar de crêpe tape voor zorgt, laat ruimte voor suggestie. Alles wordt verwerkt tot digitale collages. Alain illustreert kinderboeken en maakt ook illustraties voor gelegenheidsdrukwerk. Zijsporen – zoals hij die illustraties noemt – en het vrije werk dat hij maakt voor tentoonstellingen, brengen hem vaak verder in zijn tekeningen voor prentenboeken.
instagram: @alainverster